måndag 20 december 2010

Karibien Resurser, globalisering och hållbar utveckling

Jag har Karibien somr region och därför valde jag att skriva om just deras resurser och hur globaliseringen har påverkat dem.


De naturresurser som min region är t.ex. olika sorters frukter, kakao mm. På de större öarna t.ex. Kuba och Jamaica så finns det i viss grad mineral tillgångar, såklart finns det såna tillgångar på de andra öarna men de är så obetydliga så de skulle inte ge några vinster alls. Förr i tiden så var sockerröret den viktigaste grödan eftersom den exporterades till Europa. Men eftersom Europa kom på hur man kunde framställe socker från sockerbetan så minskades exporten och därmed inkomsterna. I havet utanför Bahamas och Kuba har man hittat olja som båda länderna tänkte utvinna.

.

Det som nu har tagit rörsockrets betydande roll i nationernas BNP är turismen. Turismen har på senaste tiden blomstrat och lätt till en hög exploatering. Detta på den lokala miljöns bekostnad. För de flesta småländerna som t.ex. St Lucia står turismen för ca 70 av BNP.


Problemet med mitt område är bristen på jordbruks areal. För att få mer areal för att odla på så hugger man ner stora skogsområden och detta leder till jordförstöring. Och i och med jordförstöringen så bidrar det till en mindre produktion av livsmedel i längden. T.ex. Haiti har bara 3 procent skog kvar och Jamaica har bara en tredjedel kvar. I framtiden då olja kanske börjar utvinnas så kommer min region ha mycket makt. Och de behöver dem för att kunna mäta sig med övriga världens supermakter. Men detta är inte hållbart då oljan kommer ta slut. Så min region måste hitta ett annat alternativ än oljan för att ha något att falla tillbaka på när oljan en dag tar slut. Förnybara energikällor är det bästa som t.ex. solljus och vindkraft och till och med vågkraft om den teknologin utvecklas ytterligare. Globalisering har påverkat min region mycket historiskt i och med triangelhandeln över Atlanten men än idag är det en viktig del. Vi i Sverige får t.e.x mycket av våran frukt från Karibien.
Ett bättre sammarbete mellan länderna i min region är ett bra sätt att dela erfarenheter och bygga en bättre hållbar framtid.
// Gösta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar