måndag 20 september 2010

Welcome to the island!



Var ligger mina öar någonstans jämfört med världen?

Jo som ni ser på kartan till vänster; så ligger mitt område mitt i det karibiska havet. Därav kallar man mina öar för Karibien. Det ligger söder om florida och täcker i stort sätt hela golfen ända till Venezuela och Brasilien. Även kallas de här området för västindien pågrund av Christopher Columbus som trodde att öarna var en del av den indien. Öarna ligger på det norra halvklotet, och väster om o-meriaden. I mitt område finns det många länder som t.ex. Cuba, Bahamas, Jamaica, Haiti, Dominikanska republiken och ett fler antal små öriken. Många av dessa är fortfarande kolonier till Europeiska länder t.ex. Martinique som tillhör frankrike och Jungfruöarna som är amerikanska. Sverige har också haft en koloni i västindien.

Den hette St Barthèlemy den hade vi i nästan 100 år. Många av öarna är vulkanöar. Västindien ligger i den tropiska zonen och här odlar man bananer, tobak och sockerrör. Den största delen av befolkningen har rötter i Afrika pågrund av den slavhandel som skedde i området på 1700-talet. Här har ni fått lite fakta om mitt område men jag återkommer snart med mer fakta och intressanta nyheter. // Gösta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar